Årets båt

Årets båt

Det er med båter som det er med biler, nemlig det at det kåres en «Årets modell» hvert eneste år. Jeg må nok innrømme at jeg har mer forhold til bil, enn det jeg har til båt. Men jeg tenkte å se litt på, hvordan denne kåringen og ikke minst testingen foregår.

Det at det er færre modeller med i utvalget av båter, enn det som er tilfellet når det gjelder biler – er kanskje ikke så merkelig. Men jeg ble allikevel overrasket, over hvor mange båtmodeller som er med i kampen – om den gjeve tittelen. Vi har ikke tid til å gå i dybden, men kanskje man kan kalle det en lynvisitt. Båtmodellene som nevnes, var med i nominasjoner og tester – så sent som i 2018. Da kaster vi loss, og drar til sjøs for en stakket stund. Det er snakk om «Årets Båt i Europa» Det er journalister fra SEIL magasinet, sammen med kolleger i utlandet som sitter i juryen.

Testet i Frankrike og Spania

Testen er som sagt utført av journalister i kjente båtmagasiner, og fant sted utenfor kysten av Frankrike og Spania. Det at det finnes mange priser i den bransjen, er det ikke noen tvil om. Men «Årets Båt» i Europa, har den største statusen som man kan tenke seg.

Færre båter nominert i hver kategori

Siste år så ble det nominert kun tre båter, i hver av de fem kategoriene under kåringen av «Årets Båt» Dette gav juryen muligheten, til å få testet alle båtene langt bedre – enn det som var tilfellet tidligere. Det vanlige før fjorårets test, var at det var fem båter i hver av de fem kategoriene. Dette medførte at det rett og slett, ble for liten tid til å teste ut hver enkelt kandidat.

Det at juryen fikk mer tid til testseilingen, kom godt med i 2018 – for det var uvanlig mange flotte og sterke kandidater som skulle konkurrere om den gjeve prisen «Årets Båt»

Skjer mye

Enten om det er snakk om regatta eller tur, så skjer det en enorm utvikling spesielt innen seilbåter. Dette er noe av selve hensikten med «Årets Båt» i Europa, nemlig å vise publikum hva som rører seg i bransjen.

Juryens viktigste jobb, er å finne en verdig og riktig vinner – i hver av de fem kategoriene. Men SEIL magasinet sine lesere kan også kåre sin vinner. Dette er en uhøytidelig avstemming, hvor leserne kan komme med sine meninger. Resultatet av denne avstemmingen, har ikke noe å si på juryens avgjørelser og vurderinger.

Beneteau Figaro 3

Det å skrive om alle de nominerte båtene, er ikke meningen i denne omgang. Jeg velger heller å trekke frem, en virkelig spennende og sensasjonell nykommer – nemlig Beneteau Figaro 3.

Båten er en havseiler, og regnes som springbrett opp til den kjente IMOCA 60-klassen – som sikkert mange av dere kjenner til. I denne klassen finner man stort sett, halv- eller helprofesjonelle seilere.

Figaro 3 skal overta for den tidligere modellen, og dette skjer allerede inneværende år. Det at Figaro er en ekstrem båt, er i alle fall ikke å overdrive.

Økt stabilitet og dynamisk løft, er ivaretatt med Figaro 3 sine foiler. Det skal bli spennende, å følge denne båten i årene som kommer.

Tags:

Del dette innlegget