Historiske Norske båter

Historiske Norske båter

Vi har en lang historie innen skipsfarten og båt bygging her i landet. Ikke så rart egentlig med den lange kysten vi har her. Det her blitt en del skip som har fått sin plass i historiebøkene også. Mange av disse har man «plukket frem» igjen og de har så blitt restaurert og blir stilt ut sånn at man kan få se hvordan båtene var i gamle dager.

Fram

Fram er en av disse skipene som har fått en plass i Norges historie, skipet ble bygd i Larvik av den kjente båtbyggeren Colin Archer. Det var Fritjof Nansen som bestilte skipet for å bruke det til turer til Arktis og Antarktis. Skipet ble sjøsatt i 1892 og var konstruert på en sånn måte at den skulle tåle både skruisen og skulle kunne brukes som isbryter.

Nansens plan var og overvintre i isen og ble da fryst fast i drivisen. Skipet ble brukt til flere ekspedisjoner i de arktiske strøkene, den første turen var det Fritjof Nansen som tok. Han startet turen året etter at skipet ble sjøsatt, denne turen tok hele tre år og gikk nok ikke helt som planlagt.

Målet var den geografiske Nordpolen, men det klarte han ikke. Men han satte da ny rekord med og være den som hadde kommet nærmest punktet. Det var så Otto Sverdrup som tok tur nummer to med Fram, han hadde vært med på den første turen som kaptein. Han skulle kartlegge områdene som lå nordvest for Grønland.

De startet turen i 1898 og det ble en lang tur, hele fire år varte den. Den tredje turen med Fram var det Roald Amundsen som sto for, han skulle prøve og bli den første til og komme seg frem til Sydpolens geografiske punkt. Turen startet i fra Norge i 1910 og turen ned til ytterkanten av ismassene på Sydpolen tok omtrent et halvt år.

Han lykkes med å bli den første til Sydpolen, han slo konkurrenten Robert F Scott med litt over 30 dager. Det ble den siste turen til skipet, det ble plassert i et lager i flere år før noen ildsjeler tok og startet med å restaurere skipet. Det står i dag utstilt i Fram museet som ligger ute på Bygdøy rett utenfor Oslo.

Maud

Da Roald Amundsen planla sin andre tur til Arktis bestilte han skipet Maud. Det ble lagt vekt på at skipet skulle reise gjennom Nordøstpassasjen og ble da konstruert for nettopp dette. Det var Chr Jensen som holdt til rett utenfor Oslo som fikk i oppdrag og lage skipet. Skipet ble så sjøsatt i 1917 og Amundsen selv sto for dåpen av skipet. Det gikk ikke helt som Amundsen hadde planlagt, turen tok omtrent seks år for det kom stadig nye hindre i veien for dem.

Da de endelig kom frem til Alaska ble skipet lagt inn i konkursboet til Amundsen og solgt. Skipet ble da i en periode brukt som frakteskip helt til det grunnstøtte ved Viktoria Island i 1930. Der lå skipet frem til Asker kommune kjøpte og startet jobben med og få det fraktet tilbake til Norge. Dette er en prosess som fortsatt pågår, man forventer at de skal komme frem i løpet av denne sommeren.

Tags:

Share This Post