Russiske båter gjennom tiden

Russiske båter gjennom tiden

Russland er et enormt land med en enorm kystlinje. Den er til tider ekstrem og utfordrende, mens andre ganger rolig og mystisk. I tillegg har riket noen av verdens lengste floder og elveløp. Det er naturlig at russerne har lang erfaring med båtbygging og sjøfart. Mange forbinder russerne med ubåter, som har patruljert norskekysten på hemmelige oppdrag. Den russiske båthistorien strekker seg mange tusen år tilbake, før vikingene og romerne utvant sine bataljer. Russiske båter har vært brukt til akkurat det samme som de fleste norske båter, nemlig fiske, handel og rekreasjon. Her skal vi se på noen av de mest fascinerende russiske båtene opp gjennom tidene, fra små elvebåter til enorme fritidsyachter.

Flåter og småbåter

De hardbarka russeren levde i skogen og ved elva. Det gav ly for kulden og fisk for overlevelse. Skogen var full av furutrær som urmennesket hulte ut og brukte som fremkomstmiddel. Det var aleutene og yupik-eskimoene som først utviklet disse stokkene til å flyte på vannet. De lever fra Alaska i vest til Sibir i øst.

Senere kom elveprammer slik som MS Rakhmaninov som frakter turister over elvene Neva, Volga og Lena, for å nevne noen. Elveprammene kan være helt små robåter til større cruiseskip som rommer plass til flere hundre passasjerer. I dag kan man ta elvecruise fra St. Petersburg i nord til Svartehavet i sør.

Flåter og småbåter
Flåter og småbåter

Historiske båter og skip

De er likevel store majestetiske skip som vekker mest oppmerksomhet når det gjelder russisk sjøfart. Det er skip som for eksempel Ingermanland. Dette var et fullrigget linjeskip som ble bygget i 1842. Linjeskip er et krigsskip med kanoner, og Ingermanland var på vei til Østersjøen da den fikk problemer utenfor norskekysten. Linjeskip er bygd opp som gallionen med tre master og flere dekk. Disse skipene var konstruert for nærkamp på sjøen, men kunne også frakte varer og mannskap. Ingermanland var over 100 meter lang og hadde plass til over 900 passasjerer. Sedov er et annet skip som opprinnelig var tysk. I dag brukes det som skoleskip for kadetter i hjemlandet.

Kursk var en atomubåt som sank utenfor norskekysten. Det skal angivelig ha vært en eksplosjon som forårsaket havariet, men hva som egentlig skjedde langt der nede er fortsatt ikke sikkert. Etter noen år klarte likevel dykkere å hente ut alle likene fra ubåten som ble bygget etter den kalde krigen mellom stormaktene. Kursk skulle settes inn for å angripe og hadde mange torpedoer i det 154 meter lange skroget. Det var mange unge militære om bord i ubåten som etter ryktene ikke var mulig å senke. For å sette ting i perspektiv, ubåten hadde mulighet til å dykke i over 4 måneder i strekk ned til 500 meters dyp.

Yachten Sailing Yacht A

Sailing Yacht A er likevel en båt av helt annet kaliber. Dette er en luksusbåt på over 140 meter og med tre master på over 90 meter så er dette verdens største luksusyacht. Yachten har alt av det mest moderne utstyret om bord, båe når det gjelder navigasjon og overvåking. Men det er det utrolige helikopter-merket som vekker mest oppsikt. Flere bassenger gjør at man ikke trenger dyppe tærne i havet heller. Sailing yacht A skal ha kostet over 4 milliarder kroner, en ufattelig sum å bruke på fritidssysler. Selv om båten er enorm, er det kun plass til 20 gjester. Men det er etter at de 54 besetningene har mønstret på.

Tags:

Del dette innlegget