SPEED BÅTER

SPEED BÅTER

Forrige gang var jeg innom Zapcat båtracing, som ble startet i Australia av livreddere på begynnelsen av 80 tallet. Som fort ble populært og spredte seg til New Zealand og til England hvor det virkelig tok av. Jeg begynte også på den typiske Norske rundbane racet. Hvor det stilles i flere klasser. Så jeg fortsetter i den retningen i dag.

RUNDBANERACE

Klassene er delt opp etter skrog og motorstyrke på båtene. For og kunne bli med og konkurere må man være medlem i en båtsports klubb under NMF. En førerlisens må man også ha. For debutantklassen i rundbane er aldersgrensen 13 år. GT 15 er debutantklassen i Norge, det er en ny internsajonal klasse. Den er miljøgodkjent EPA for 15 hk firtakts motorer og totakts motorer. Øvre aldersgrense på GT 15 er 16 år gammel. Neste klasse er V 25, dette er en nasjonal klasse som er på 25 hk totaktere. Der gjerne Nissan, Mariner, Mercury eller Tohatsu som blir brukt. Klassen er for førere fra 16 år gamle. Hastigheten på disse båtene er på ca 90 kmt. Så er det GT 30, som GT 15 er denne klassen tilpasset firtaktsmotorer og EPA godkjente totaktere på 30 hk. Farten er her også opp mot 90 kmt. Klassen har en aldersgrense på 14 år og du må ha fullført minst 3 konkuranser i lavere klasser for og få delta.

STØRRE BÅTER OG MOTORER.

Så går jeg over til litt mere kraftige motorer. Klassen Thundercat. Thundercat racing hadde sin opprinnelse fra Sør Afrika i midten av 80 tallet. Båtene som blir brukt er bygget for redningsoppdrag på strendene og modifisert for og kunne tåle kraftige bølger og sterk sjø.

Som man ser av bildene er Thundercat og Zapcat nærmest identiske båter. Båtene har en vekt på 70 kilo og motoren er på 50 hk og hastigheten opp mot 60 knop. Thundercat er veldig populært i Sør Afrika, Australia og New Zealand. Men denne type raceing har også funnet veien opp til Europa. Så har vi F4S klassen. Dette er en ny klasse i katamaran klassen. Forskjell fra de andre klassene så har denne en lukket cocpit. Motoren er på 60 hk og en hastighet på ca 110 kmt. Dette er en klasse med et relatift fornuftig prisnivå og en fin klasse for de med litt større ambisjoner til og komme seg opp i F 2 eller F 1 klassen. Aldersgrensen er her 16 år. Så har vi F2 klassen, det er den største internasjonale klassen som kjøres i Norge på rundbaner av katamaraner. Med en toppfart opp mot 200 kmt går det virkelig unna. Motoren som gjerne blir brukt er en Mercury Optimax 2,5 l. Så har vi den virkelige gjeve klassen F1 . Formel 1 båtene på rundbane er også av typen katamaran, det er den største rundbane klassen som kjøres i verden. Katamaranen er på ca 17 fot. Med motorer på ca 400 hk går det virkelig unna. Det er lov både med to takts og firtakts motorer, med en toppfart opp mot 240 kmt.

Da har jeg sett litt på noen av racing klassene som finnes. Følg gjerne med videre på tur i båtverden.

Tags:

Share This Post